ІНФОРМАЦІЙНА СТОРІНКА   - АКТУАЛЬНО ДЛЯ ПЕДАГОГІВ-ДОШКІЛЬНИКІВ

ІНФОРМАЦІЙНА СТОРІНКА - АКТУАЛЬНО ДЛЯ ПЕДАГОГІВ-ДОШКІЛЬНИКІВ

Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Наталії Гавриш «Освітній процес в умовах війни: роздуми фахівця» ( Гавриш Наталія. Освітній процес в умовах війни: роздуми фахівця» [Текст] / Н. Гавриш // Дошкільне виховання. - 2022. - № 9. - С. 3 - 5)

Як планувати й організовувати в умовах війни освіту дошкільнят – найбільш уразливої й водночас найбільш цінної для майбутнього держави категорії її громадян? Готових відповідей немає, пропонується шукати їх разом. Авторка розмірковує над такими питаннями: Які напрями роботи з дітьми стають пріоритетними? Як планувати освітній процес під час взаємодії офлайн та онлайн? Що робити, коли освітню діяльність перериває сигнал тривоги? Як налагодити співпрацю з батьками?

Пріоритетні напрями освітньої роботи: формування навичок захисту життя, свого та близьких: без ігнорування, залякування і драматизації дітей треба навчати жити і діяти в нинішніх умовах; пробудження милосердя, адже навколо багато людей, які потребують реальної допомоги,уваги, турботи; здійснення правового і громадянського (у напрямі розуміння меж власної свободи у співвідношенні зі свободою інших людей), а також  патріотичного виховання; формування ціннісних пріоритетів, передусім загальнолюдських цінностей.

У методичній роботі на перший план має вийти формування у вихователів рефлексивних умінь, підготовка педагогів-фасилітаторів. Це один з основних викликів освітнього процесу в умовах війни.

Офлайн-формат. Одним із найважливіших завдань у ЗДО, що працюють у ситуації постійної готовності миттєво реагувати на сигнал тривоги, є облаштування укриттів. Загальний каркас організації життєдіяльності дітей має бути збережений. Щоб планування освітньої роботи було реальним, вважаємо за доцільне вдатися до потижневого планування. Варто орієнтуватися на короткі за часом (не більше 10-15 хв) форми навчальної взаємодії.

Коли заняття або іншу форму роботи необхідно переривати за сигналом тривоги – що робити? Знадобиться певний час для відновлення емоційної рівноваги. Тож найкращим рішенням у цей момент буде фізичне й емоційне єднання (сісти в коло, взятися за руки, обійнятися за плечі, зайти одне одного очима тощо). Згодом буде добре, якщо дорослі зможуть запропонувати дітям якісь спокійні види активності в межах теми, що проживається: малювання; викладання з лічильних паличок чи ґудзиків, геометричного дріб’язку; сортування картинок тощо. Вихователька, відчуваючи, усвідомлюючи  реальний психологічний стан, свій і дітей, має обирати, як саме  буде організована навчальна взаємодія. Саме тому і треба відмовитися від традиційного описового формального планування, реалізація якого нині значною мірою вже від нас не залежить.

Онлайн-формат. У дистанційній формі навчання надзвичайно зростає роль батьків, їхня участь в освітньому процесі, спів відповідальність за якість освіти дітей. На думку авторки, цінними тут є поради від тренерів «The LEGO Foundation», які пропонують проводити онлайн-зустрічі у форматі ігрової взаємодії тривалістю 10-15 хвилин за таким алгоритмом: 1)починаємо грати (мотивуємо дітей до спільної діяльності, вводимо в ігрову ситуацію); 2) продовжуємо гру (через сукупність навчально-ігрових завдань(; 3) діти грають самостійно чи разом з батьками (вихователі мають запропонувати кілька можливих ідей).Цей алгоритм є універсальним, і педагогам довкілля, що працюють в онлайн-форматі, варто взяти його за основу. На першій стадії ми за допомогою інтерактивних методів активізуємо дітей, заохочуємо, залучаємо до спільного опрацювання теми заняття. Потім через виконання різноманітних конкретних і чітких завдань займаємо їх різними видами активності з подальшою презентацією досягнутого результату  і надихаємо продовжити гру в самостійно обраний спосіб удома разом з батьками.

Отже, варто докладати зусиль для вдосконалення своїх професійних умінь, шукати нові способи і методи роботи, відповідні новим умовам життя.

Підготувала Оксана Северин

Пов'язані статті

Календар подій

Індексування за УДК

Індексування за УДК

Книга Вголос

Як нас знайти