Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Любові Артемової, док. пед. н. «Стилі виховання: гуманістичний VS авторитарний» (Артемова Любов. Стилі виховання: гуманістичний VS авторитарний [Текст] / Л. Артемова // Дошкільне виховання. - 2022. - № 12. - С. 3 – 8.)
Увага і повага до особистості дитини – ключовий принцип сучасних підходів до освіти. Водночас чимало дорослих досі вважають прийнятним, а то й ефективним застосування авторитарних методів у спілкуванні з дошкільнятами.
Авторитарний стиль виховання та його вплив на формування особистості дитини. Мета авторитарного стилю – підпорядковувати волю дітей суворим правилам за допомогою надмірної, часто дріб’язкової, вимогливості з боку дорослих. Такі домагання бездумної та беззаперечної слухняності дітей, дотримання жорсткої (якщо не сказати жорстокої) дисципліни, придушення самостійності, ініціативи, індивідуальності привчають малечу до вимушеної покори або, навпаки, породжують спротив: відкритий, як-от вередування й упертість, або прихованої – у вигляді негідних учинків, що прикриваються брехнею. Підкреслюється, що дошкільнята, не відчуваючи підтримки та захисту, перебуваючи в постійному страху покарання, втрачають властиву дитинству активність, стають потайними і нещирими – для вигляду підкоряються, але потай саботують вимоги дорослого. Діти, виховані в авторитарному стилі, емоційно нестабільні, невпевнені в собі, надміру сором’язливі й не прагнуть до самовираження або ж різкі, грубі й нездатні до співчуття. Для них характерні проблеми з поведінкою, які не зникають і в школі.
Гуманістичний стиль спілкування: мета й основні переваги. Мета гуманістичного стилю – стимулювати розвиток у дитини розсудливості та реалістичності, допомогти їй відчути й навчитися цінувати пережите добре і відрізняти його від незручностей та наслідків поганого, обирати бажане, уникати небажаного, шкідливого, пишатися гідним, засуджувати негідне, розвивати розум, зважуючи прийняття рішень задля формування переконань і усвідомленої поведінки. Реалізація цієї мети передбачає використання дорослим у взаємодії з дітьми методів, які позитивно впливають на емоційну й вольову сферу малят, активізуючи, а не пригнічуючи інтелект. Адже, наголошує авторка, життєві цінності формуються в реальних позитивних переживаннях. Дорослі (батьки та педагоги) мають бути постійно і незмінно налаштовані на доброзичливий, довірливий, зацікавлений, рівноправний, спокійний, урівноважений, тихий тон спілкування з дітьми за будь-яких обставин, бути готовими долати свої стереотипи, поганий настрій, упередження тощо. Таке емоційне забарвлення спілкування служитиме дітям прикладом і опосередковано спонукатиме їх спочатку до відповідних емоційно позитивних мовленнєвих реакцій щодо цього конкретного дорослого, а невдовзі стане звичним форматом взаємодії з іншими людьми. Розкриваючи гуманістичний стиль спілкування, авторка зазначає: дослідження засвідчують, що люди, які прожили своє дитинство в просторі доброти, радості, розуміння, турботи з боку дорослих, посильної самостійності та поміркованої незалежності, виростають упевненими в собі, урівноваженими, успішними.
Наслідки суперечливого виховання. Діти потерпають і від авторитарного тиску, й від власної некерованості у випадках, коли до них проявляють гуманне ставлення, до якого вони не підготовлені. Навіть якщо гуманний стиль спілкування притаманний лише одному з вихователів чи батьків, це може стати для дітей дієвим прикладом гуманної взаємодії з дорослими, на відміну від авторитарної, яка викликає в них негативні переживання та реакції. Слід продовжувати плекати в дітей гуманістичні цінності й конструктивні моделі поведінки. З часом діти звикають не лише приймати доброту і турботу батьків та педагогів, а й відповідати їм взаємністю.
Підсумовуючи, авторка зауважує: «ті діти, яким пощастило зростати серед спокійних, урівноважених дорослих, які люблять їх і поважають, охоче дослухаються до порад, звикають, що їхні бажання по змозі задовольняють, і при цьому усвідомлюють межі можливого».
Отже, ми з вами маємо замислитися над власним стилем взаємодії з дітьми, оцінити його корисність чи шкідливість для розвитку та майбутнього малечі, дитинство якої нам довірили
Підготувала Оксана Северин