Пропонуємо ознайомитись з оглядом статті Оксани Гури, методиста в-лу дошк. та поч. освіти ДУ «Український інститут розвитку освіти» МОН України, «Як формувати безпечну поведінку в небезпечні часи» (Гура Оксана. Як формувати безпечну поведінку в небезпечні часи [Текст]: практ. поради для педагогів / О. Гура // Дошкільне виховання. - 2023. - №10. - С. 7 - 8).
Який із заходів безпеки найефективніший у довгостроковій перспективі? Звісно ж, формування в дітей здатності розпізнавати небезпеки і адекватно на них реагувати. Деякими практичними порадами щодо роботи з дошкільниками в цьому напрямі ділиться авторка.
Дбаємо про безпеку під час війни. Під час налагодження системної роботи з питань безпеки в ЗДО у пригоді може стати Дорожня карта безпеки, розроблена фахівцями ДУ «Український інститут розвитку освіти» та розміщена на сайті установи.
У цій рубриці авторка пропонує прості, але дієві поради, що допоможуть ефективно сформувати навички безпечної поведінки дошкільнят в умовах війни.
Регулярно проводьте бесіди про безпеку... говоріть доступною мово, з урахуванням віку дітей, використовуйте зрозумілі слова. Варто не лише пояснювати, що і як слід робити в ситуаціях загрози, а й відпрацьовувати разом відповідні дії.
Навчіть дітей адекватно діяти під час тривоги… важливо, щоб вони навчилися розрізняти звуки, що попереджають про попереджають про небезпеку: сигнал повітряної тривоги, відлуння пострілів чи вибухів тощо. Для цього радимо використовувати казки, історії, мультфільми. Їх можна знайти в рубриках «Сучасне дошкілля під крилами захисту» на сайті МОН. Дуже важливо сформувати вміння лягати на землю і прикривати голову, почувши постріли чи вибухи, триматися біля внутрішньої стіни будівлі. Під час повітряної тривоги слід швидко спуститись до укриття і перебувати там до кінця тривоги й ще 10 хвилин після відбою.
Відпрацюйте з дітьми план евакуації… діти мають знати, по яких сходах рухатись, якими виходами можна скористатись в разі небезпечних ситуацій та де можна сховатися. Тренуйтеся разом з вихованцями стільки, скільки потрібно, щоб вони знали, куди йти, якщо ситуація стане критичною.
Формуйте базові знання з мінної безпеки… важливо розповідати дітям про можливі ризики. Особливо це стосується тих районів, де можуть бути міни або інші нерозірвані вибухові пристрої.
Обговоріть важливість запасів… будуйте розмову відповідно до ситуації, спирайтеся на досвід дітей, зокрема, можливо, набутий під час перебування в окупації. Допоможіть дітям усвідомити, що важливо завжди мати невеликий запас води, їжі та медикаментів.
Зберігайте спокій та навчайте цього дітей… важливо, щоб дорослі поряд із дітьми зберігали спокій і показували приклад конструктивного реагування на ситуацію. Опановуйте техніки самозаспокоєння самі й допомагайте в цьому вихованцям.
Звертайтеся до професіоналів: фахівців громадських організацій, які надають психологічну допомогу та поради з питань безпеки для дітей. Практичні поради фахівців розміщенл в рубриці «Сучасне дошкілля під крилами захисту» сайту МОН, зокрема в розділах «Педагогам, батькам, дітям» та «Поради психологів».
Готуємо дітей до нестандартних ситуацій - у цій рубриці авторка зупиняється на формуванні і розвитку у дітей універсальних якостей, що допоможуть їм дбати про свою безпеку в будь-яких ситуаціях.
* Під час прогулянок корисно розбирати різні реальні ситуації, формувати здатність розпізнавати, відчувати небезпеку, навіть потенційну.
*Слід учити дітей контролювати свої емоції, керувати своїм тілом, усвідомлювати його можливості, застосовувати набутий досвід у нових ситуаціях.
*Необхідно розвивати в дітей самостійність, уміння застосовувати знання, набуті на заняттях, у повсякденному житті.
Отже, як висновок, авторка зазначає, що наше завдання насамперед – дбати про захист та безпеку і привчати до цього дітей. А ще, попри всі небезпеки і негаразди, учити наших дітей дослухатися до своїх почуттів та емоцій, помічати красу світу навколо і радіти життю.
Підготувала Оксана Северин