Борис Грінченко як учитель
Борис Грінченко (1863-1910) частину свого життя працював учителем. Він - прихильник школи з «учителями, а не з фельдфебелями». Для нього важливо – розвивати в дітей здатність самостійно мислити і прививати любов до книжок, бо книжка – це новий грунт для роботи мислення.
Вчитель написав ряд оповідань з життя школи: «Екзамен», «Непокірний», «Украла», «Дзвоник».
Борис Грінченко став учителем у молодому віці. Працював в селах Харківщини, Сумщини. Але втриматися довго на місцях праці не міг. Чому? Про це дуже гарно написав Вячеслав Чорновіл у статті «Борис Грінченко на ниві народної освіти» (Чорновіл В. Твори: У 10-ти т. – Т. 1. Літературознавство. Критика. Журналістика / Упоряд. Валентина Чорновіл. Передм. В. Яременка, М. Коцюбинської. – К., 2002. – С. 65) :
«Грінченкові не було й вісімнадцяти, коли восени 1881 року він уперше став перед кількома десятками пар цікавих дитячих очей. Але, крім цікавості, був у цих очах і затамований ляк. Адже про школу в селі говорили без особливої приязні. Учителі часто були малокваліфікованими, закон дозволяв у школі тілесну кару… становище ускладнювалося ще відсутністю навчання рідною мовою… Ось у таку школу в селі Введенському на Харківщині прийшов Грінченко».
Але молодий вчитель був зовсім іншим, «адже ніколи не вдавався до лози, розмовляв з учнями як рівний з рівними і навіть утручався в нешкільні справи, захищав селян».
Від небажаного вчителя швидко позбулися.
Борис Грінченко учителював в селі Трійчатій на Харківщині, у Нижній Сироватці на Сумщині. Там його теж не розуміли.
У порівняно кращих умовах працював у школі відомого педагога Х. Д. Алчевської в слободі Олексіївка на Донбасі (1887-1893). Нелегально вчив школярів та дорослих за рукописним підручником, якого власноручно намалював друкованими літерами. Він називався «Українська граматика до науки читання й писання».
Пізніше Борис Грінченко працював у Чернігівському земстві. Писав про необхідність трудового виховання в школі, яке давало б учням як фізичний розвиток, так і зачатки певної професії. В нього є ряд великих праць про шкільну справу.
Борис Грінченко боровся проти всякого абсурду в школі. Наприклад, в його практиці був навіть випадок, коли один інспектор заборонив використовувати всі карти, крім карти Російської імперії.
9 грудня 2020 р. видатному вчителеві Борисові Грінченку виповнюється 157 років від дня народження. Згадуючи його добрим словом, бажаємо наснаги учителям, для яких Борис Грінченко може бути гарним прикладом справжнього професіонала на освітній ниві.
Наталя Звольська (бібліотекар-методист відділу науково-консультативної та методичної роботи ЛОНПБ)